سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکان های دیدنی قزوین

قزوین یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی کشور است که متأسفانه خیلی به آن پرداخته نشده است و مورد کمی لطفی است. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که قزوین در دوران حکومت صفوی به عنوان پایتخت کشور بوده است و به همین دلیل موزه، کلیسا، بازار و بناهای بسیار قدیمی و دیدنی دارد. قزوین به قدری زیباست که در طول سیر تاریخی خود تابحال نام هایی همچون دروازه بهشت، باغ شهر و دارالسلطنه را هم به همراه داشته. در ادامه به بررسی زیباترین مکان های دیدنی قزوین خواهیم پرداخت.

6 مورد از مکان های دیدنی قزوین

براساس اطلاعات تاریخی موجود و بررسی های انجام شده، حضور انسان در منطقه قزوین و یکجا نشینی تاریخی 10 هزار ساله دارد، اما مورخان اعلام می کنند که اولین بناهای ساخته شده در قزوین به دستور شاپور بزرگ و در 1700 سال پیش انجام شده است.

قزوین در گذشته در مسیر جاده ابریشم بوده است و به همین دلیل از اولین روزهای به وجود آمدنش، نقشی مهم و اساسی به عنوان یک شهر میان راهی داشته. قزوین از گذشته دارای نقشی پررنگ در مراودات بازرگانی و نظامی بوده و امروزه هم مسیر ارتباطی بسیاری از استان های شمالی و غربی کشور است. در دوره حکومت صفویه قزوین پایتخت کشور و حکمرانی صفویان به مدتی 50 ساله بود و به همین دلیل شاهد اهمیت روز افزون شهر قزوین بوده ایم.

قزوین جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی در بافت سنتی خود دارد و قزوین گردی، گردش در دل شهر تاریخ و هنر و فرهنگ است. در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.

1- مجموعه باغ صفوی قزوین، تاریخ زنده 500 ساله ایران

مجموعه باغ صفوی یا دولت خانه صفوی از چندین بنای مختلف تشکیل شده است. قسمت های مختلف این اثر عبارتند از سردر عالی قاپو، عمارت نادری، عمارت پهلوی، عمارت قاجاری، گراند هتل و کاخ چهلستون که اصلی ترین بخش های آن هستند.

باغ تاریخی صفوی قزوین

این مجموعه که در فهرست آثار ملی هم قرار دارد مجموعه ای آثار و بناهای مربوط به دوره های صفوی تا پهلوی را در خود نهفته و با این حساب موزه زنده ای از تاریخ 500 سال گذشته ایران است.

2- خیابان سپه، اولین خیابان ایران!

یکی از اولین خیابان هایی که در ایران به دستور شاه طهماسب طراحی و ساخته شد، خیابان سپه در قزوین است. البته در طول دوره های مختلف حکومتی در قزوین بخش های مختلفی به این خیابان افزوده و کم شده تا به سپه امروزی برسیم.

خیابان سپه قزوین، اولین خیابان ایران

این خیابان بعد از انقلاب اسلامی به نام خیابان شهدا نامگذاری شد اما همچنان در بین مردم قزوین به خیابان سپه معروف است. از یک سوی آن می توانید به ورودی سردر عالی قاپو در مجموعه باغ صفوی بروید و از سوی دیگر این خیابان به چهارراه سپه ختم می شود. در حین قدم زدن در اولین خیابان ایران می توانید از مسجد جامع قزوین و بازارچه میوه و تره بار آن نیز دیدن نمائید.

3- بازار تاریخی قزوین، یکی از زیباترین بازارهای سرپوشیده کشور

بازار تاریخی و سرپوشیده قزوین با قدمتی هزاران ساله، یکی از بناهای دیدنی و زیبا در شهر قزوین است که در دوره صفوی بنا شد و در دوره قاجار مورد تکمیل واقع گشت. قزوین، پایتخت فراموش شده ایران است.در این مجموعه چند بخش تاریخی و معروف وجود دارد که عبارتند از سرای سعدالسلطنه، سرای حاج رضا، سرای رضوی، سرای وزیر و مسجد النبی که بخش های خاص و متفاوتی از بازار قدیمی قزوین اند.

قدم زدن در بازار سنتی قزوین حال و هوای عجیبی دارد. اگر کمی با تاریخ ایران آشنایی داشته باشید، با قدم زدن در سرسراهای آن گاهی به دوران صفویه می روید و گاهی به دوران قاجار، در مسیر خود گاهی به بازار هایی پر هیاهو و شلوغ بر می خورید و گاهی به دل نقش و نگار فرش های سنتی و دستباف سفر می کنید.

تصویری از بازار تاریخی قزوین

در سال های اخیر این بازار سرپوشیده در برخی قسمت ها مورد ترمیم و مرمت قرار گرفته و نمای دیدنی اش را چندین برابر دیدنی تر کرده است. در سفر خود به قزوین بازار سرپوشیده یکی از آن مکان هایی است که حتما باید از آن دیدن کنید.

4- امام زاده حسین یا به قول قزوینی ها، شازده حسین

اگر به سمت بازار سرپوشیده و تاریخی قزوین رفتید، فرصتی است تا سری هم به امام زاده حسین بزنید. این بنای متبرک که در بین مردم بومی قزوین به نام شازده حسین شناخته می شود، بقعه متبرک فزرند اما رضا (ع) است و از قرن سوم هجری به بعد پذیرای زائران و مسافران بسیاری است.

بنای اولیه این اثر در دوره ایلخانی بنیان گذاری شد و در طی دوره های صفوی و قاجار نیز بخش های مختلفی به آن افزوده شد. این امام زاده برخلاف بسیاری از بقعه های متبرکه موجود در کشور، دارای ضریحی چوبی است که به دست بهترین منبت کاران ایرانی در آن دوره ساخته شده و شاهکاری بسیار دیدنی و نفیس به حساب می آید.

تصویری از امام زاده حسین قزوین

اگر قصد دارید به دیدار از این بنای تاریخی بروید، باید این نکته راهم به شما بگوییم که فاصله ای چند دقیقه ای با خیابان سپه دارد. پس حتما در حین بازدید از خیابان سپه زمان را هم برای دیدار از شازده حسین در نظر بگیرید.

5- آب انبار های تاریخی قزوین، آثاری تاریخی با ساختاری مهندسی!

در شهر قزوین بیشتر از 100 آب انبار مختلف وجود دارد که همگی به همت مردم ثروتمند و خیّر گذشته احداث شده اند تا تمام مردم در دوران کم آبی و بی آبی، بتوانند از نعمت آب برخوردار باشند. به همین دلیل هم هست که قزوین را شهر آب انبارها می نامند.

آب انبار تاریخی قزوین

آب انبار سردار بزرگ که بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران است، یکی از معروف ترین آنهاست. آب انبار سردار کوچک، آب انبار آقا، آب ‌انبار زنانه‌ بازار، آب‌ انبار مسجد جامع، آب‌ انبار حاج کاظم و آب‌ انبار حکیم، آب‌ انبار حاج ابراهیم و آب‌ انبار ملاوردیخان از جمله معروف ترین آب انبارهای قدیمی و تاریخ شهر قزوین هستند.

6- تاریخ زنده قزوین را در خانه های تاریخی اش ببنید

شهر قزوین پر از خانه های تاریخی است که هرکدام داستان ها و قصه های مختلفی برای گفتن دارند. این خانه های تاریخی نه فقط محل زندگی خانواده یا خاندانی خاص، که تاریخ زنده شهر قزوین هستند. با اینکه بسیاری از این خانه ها از سال ها پیش متروکه و تبدیل به موزه شده اند، اما قدم زدن و دیدار از آنها حال و هوای بسیار دیدنی و وصف ناپذیری دارد.

این خانه های نشان دهنده بهترین نمونه از معماری اصیل ایرانی اند و تمام سازه ها نشان دهنده ذوق و استعداد هنرمندان این مرز بوم است. خانه‌ بهروزی، خانه‌ یزدی، خانه‌ امام جمعه شهیدی، خانه‌ رئوفی، خانه‌ خطیبی، خانه‌ بهشتی، خانه اسدی، خانه‌ مرتضوی، خانه‌ داعی، خانه‌ فرهنگ امیرکبیر، عمارت شهرداری، عمارت باغ سپه‌دار و حسینیه‌ امینی ها تنها تعدادی از این خانه های تاریخی در شهر قزوین است که باید حتما از آن ها دیدن کرد. اما خانه های تاریخی و دیدنی دیگری نیز در شهر قزوین وجود دارد که در صورت داشتن زمان کافی توصیه می کنیم حتما از آنها دیدن کنید.

خانه های تاریخی قزوین

آثار تاریخی و دیدنی قزوین بسیار زیادند و در بین بناهای تاریخی اش تعداد بسیار زیادی از مساجد زیبا با طراحی های ایرانی-اسلامی نیز وجود دارد که بسیار دیدنی و ارزشمند هستند. همچنین باید به کلیسا های موجود در قزوین هم اشاره کنیم که نشان دهنده تنوع فرهنگ و دین و همچنین همزیستی مردم شیرین زبان ترک قزوین است.

در حین سفر به قزوین و دیدار از مکان های تاریخی اش، دیدار از دروازه های معروف و حمام ها تاریخی و مهمتر از همه، پارک سنتی ملاخلیلا و پارک جنگلی باراجین را هم از یاد نبرید. امیدواریم در این مقاله اطلاعات کاملی از شهر قزوین به دست آورده باشید و در سفر بعدی خود با راهنمایی کامل به دیدار از بناهای تاریخی قزوین بپردازید. برای اقامت در قزوین حتما به سایت اجاره ویلای شب مراجعه کنید و با اطمینان خاطر بهترین و با کیفیت ترین ویلا ها و سوئیت ها را اجاره نمایید.