سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چالوس، نمک آبرود و دماوند، زیباترین مقاصد سفری در نزدیکی پایتخت

وقتی صحبت از سفر می شود، همیشه اولین جایی که به ذهن همه می رسد، سفر به شمال کشور و لذت بردن از طبیعت زیبای شمال است؛ به خصوص اگر ساکن پایتخت و یا نیمه شمالی کشور باشید. چشمه، آبشار، جنگل و کوه های سرسبز خطه شمال ایران همیشه پیشنهاد هایی بسیار مناسب و عالی برای اوقات فراغت و گردشگری محسوب می شوند. همیشه شهر های شمال ایران با جاذبه های دیدنی شان، میزبان مسافران بسیاری در سراسر سال هستند. در این مطلب می خواهیم با شهر های «نمک آبرود، چالوس و دماوند» بیشتر آشنا شویم.

آب و هوای طبعیت سرسبز شمال ایران

بطورکلی آب و هوای شمال کشور مرطوب، بارانی و البته معتدل است، که باعث سرسبزی و زیبایی شمال کشور شده. در تمام فصل های سال در شمال کشور بارش هایی پراکنده وجود دارد و در فصل های پاییزی و زمستانی به حداکثر مقدار خود می رسد. چالوس و دماوند نیز همانند نمک آبرود دارای چنین آب و هوایی هستند و تنها اندکی با یکدیگر تفاوت دما و شرایط جوی دارند. شهرهایی مانند چالوس و نمک آبرود، یا حتی دماوند، در زمستان شاهد آب و هوایی برفی هستند و تابستان ها نیز کمی گرم و شرجی است.  

چالوس، نمک آبرود و دماوند، زیباترین مقاصد سفری در نزدیکی پایتخت

چالوس، جلگه سرسبز و رودخانه های خروشان ایران

چالوس، سرزمینی جلگه ای در شمال کشور، سرزمین جنگل های انبوه، آبشارها و رودخانه های زلال و کوه های سرسبز ایران است. این شهر ساحلی زیبا و پر آوازه در گذشته شالوس هم نامیده می شد و در حقیقت نامش برگرفته از دو واژه «چاله» و «اس» به معنی سرزمینی پست است، که در ادامه ابتدا به چاش و سپس به چالوس تغییر نام پیدا کرد.

چالوس در استان مازندران یکی از زیباترین مقاصد سفری همیشه پر طرفدار در خطه شمالی کشور است. شهری بسیار قدیمی که براساس اطلاعات به دست آمده، تاریخش به پیش از هزاره دوم میلاد مسیح باز می گردد. البته چالوس یکبار در زمان حمله امیر تیمور کاملا تخریب شد و تا سال ها تنها روستایی کوچک از آن باقی مانده بود. اما از سال 1310 کم کم به اهمیت آن افزوده شد و فرآیند بازسازی چالوس آغاز گشت.

چالوس، مقصدی خاطره انگیز برای سفر

با اینکه جاده چالوس از خود آن مشهورتر است، اما بهتر است بدانید که چالوس در حقیقت شهرستانی در استان مازندران، با دو بخش کلاردشت و مرکزی است. چالوس از شهر های بسیار قدیمی ایران بوده و از سال 1325 بصورت رسمی تبدیل به یک شهر شده است. هم اکنون نیز دارای دو بخش، 5 دهستان و سه شهر تابعه است و بالغ بر 100 روستا را در اراضی خود دارد. این شهر سرسبز و خاطره انگیز از گذشته دارای نقش مهمی در سفر و گردشگری بوده و راه های دسترسی به آن نیز بسیار زیاداند. برای مثال چالوس از بخش های شمالی به دریای مازندران، از بخش های جنوب به قزوین، از غرب به تنکابن و از شرق به نوشهر منتهی می شود.

برای اجاره ویلا در چالوس کلیک کنید.

چالوس، مقصدی خاطره انگیز برای سفر

مردم خونگرم و میهمان نواز چالوس در گذشته گویش تبری کلارستاقی داشتند. امروزه به ندرت می توان این گویش را در بین مردم مشاهده کرد. درحال حاضر گویش غالب مردمان چالوس زبان گیلکی است. همانطور که انتظار می رود ابزار امرار معاش مردم چالوس دامداری و کشاورزی است و برنج نیز مهمترین محصول این خطه سرسبز است. البته صید ماهی نیز در چالوس رواج زیادی دارد و بهترین نوع از ماهی های سفید، ماش، سوف، سیس، کفال، کپور و خاویار معروف ایران را فقط در چالوس پیدا می کنید.

جاذبه های دیدنی چالوس، طبیعتی سرسبز و بکر

چالوس به قدری زیباست و جاذبه های گردشگری دارد که برای دیدار از همه آنها باید حداقل 10 روز زمان در نظر گرفت. بنابراین محبوبیت بالای چالوس خیلی هم غیر منطقی نیست. از جمله مکان های زیبایی که در سفر به چالوس باید حتما از آنها دیدن کرد، می توانیم به پارک جنگلی فین چالوس، آبشار هریجان، آبشار اکاپل، پارک جنگلی نمک آبرود، طبیعت نفس گیر دریاچه ولشت، کاخ چایخوران، کوه تخت سلیمان و آبشار سواسره اشاره کنیم. جاذبه هایی که هیچگاه از دیدن زیبایی آنها خسته نمی شوید و همیشه نگاه هر ببینده ای را به خود خیره می کنند. البته اگر اهل کوه نوردی در دل طبیعت هستید، در ادامه با معرفی دماند سر به فلک کشیده ایران با ما همراه باشید.

نمک آبرود، بهترین شهرک توریستی ایران

نمک آبرود در فاصله 12 کیلومتری جاده چالوس قرار دارد و در حقیقت بین چالوس و تنکابن است. بطور دقیق تر باید گفت که وقتی از چالوس خارج می شوید باید حواستان را خوب به جاده بدهید و پس از طی 12 کیلوتر به نمک آبرود می رسید. نمک آبرود را باید یک شهرک گردشگری و توریستی دانست که با طبیعت زیبا و بکرش، بهترین مقصد سفری برای پایتخت نشینان در سفری یک روزه است.

نمک آبرود، بهترین شهرک توریستی ایران

نمک آبرود شهر خیلی قدیمی نیست و تاریخ ساخت آن به سال 1388 باز می گردد. نمک آبرود در دوازده کیلومتری غرب تهران، وسعتی 650 هکتاری دارد و بین محدوده دریای خزر و ارتفاعات مدوبن قرار گرفته است. ایده ساخت این شهرک توریستی برای اولین بار توسط مهندسین مشاور داض، چرخاب و هوارد همفری داده شد و بعد از انجام بررسی های لازم، فرایند ساخت آن از سال 1388 آغاز شد. البته برای اولین بار در سال 1366 صحبت هایی از ایجاد یک شهر جدید به نام نمک آبرود به میان آمد، اما این صحبت ها تا سال 1388 اجرایی نشد. در بخش مسکونی نمک آبرود پیشبینی 8 محله برای جمعیتی توریستی مد نظر بوده است که توانایی پذیرایی از صد هزار نفر را دارد.  

نمک آبرود نیز در استان مازندران قرار دارد و با مجموعه ای از بهترین امکانات گردشگری و تفریحی در همه فصل های سال میزبان مسافران و توریست هاست.

اما چرا نمک آبرود تبدیل به مقصدی گردشگری و محبوب شده است؟ نمک آبرود در دوبخش توریستی و مسکونی ساخته شده و مجموعه توریستی اش امکانات تفریحی و رفاهی بسیار زیادی دارد. همچنین جنگل های انبوه ، شمشاد 700 ساله و گونه گیاهان خاصی مانند توسکا، ملچ و افرا از دیگر دلایل زیبایی و محبوبیت نمک آبرود اند.

جاذبه های گردشگری و تفریحی نمک آبرود

این شهرک توریستی با وجود سیستم های اکولوژیکی و یک پارک جنگلی بسیار زیبا، همیشه در بین گردشگران محبوب و پر طرفدار است. البته این شهر زیبا جاذبه های تفریحی بسیار زیادی نیز دارد و از معروف ترین آنها باید به تله کابین پرطرفدار نمک آبرود اشاره کنیم. با استفاده از این تله کابین می توانید طبیعت زیبا و بکر منطقه نمک آبرود و چالوس را زیر پایتان ببینید.

آب و هوای طبعیت سرسبز شمال ایران

تله کابین نمک آبرود در دو خط مختلف برای استفاده شما در دسترس است. در خط یک مسیری به طول 2100 متر پیش روی شما خواهد بود و در خط دو مسافتی 1700 متری برای شما در نظر گرفته شده است. از جمله دیگر جاذبه های مهم در نمک آبرود که بدون تجربه شان سفرتان کامل نمی شود، باید به زیپ لاین پر هیجان نمک آبرود، پارک ماجراجویی، پل معلق نمک آبرود، پینت بال و پیست کارتینگ نمک آبرود اشاره کنیم. البته جاذبه های تفریحی، طبیعی و توریستی نمک آبرود تنها محدود به این موارد نیست و تنها معروف ترین آنها را به شما معرفی کردیم.

دماوند، اولین اثر طبیعی ثبت شده در آثار ملی ایران

دماوند در استان تهران، یکی دیگر از مقاصد محبوب و پرطرفدار برای گردش و لذت بردن از طبیعت، به خصوص برای ساکنین تهران است. دماوند نیز همانند چالوس، شهری بسیار تاریخی می باشد که در سال 1312 به صورت رسمی تبدیل به شهر شد. دماوند دارای تاریخی بسیار طولانی است و بعد از شهر تهران دارای بیشترین آثار تاریخی و طبیعی در پایتخت است.

دماوند، اولین اثر طبیعی ثبت شده در آثار ملی ایران

براساس اطلاعات به دست آمده تاریخ حضور انسان در منطقه دماوند به اوایل دوره اشکانیان باز می گردد. همچنین آثاری تاریخی متعلق به دوره های ساسانیان و خسرو دوم نیز در این منطقه کشف شده است. دماوند دارای آب وهوایی کوهستانی است و تقریبا شرایط جوی نیمه سردی دارد. دماوند همچنین دارای زمین های زراعی بسیار حاصلخیزی است و بیشتر مردمان آن نیز مشغول به کشاورزی و باغ داری اند. انواع میوه هایی مانند سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو از جمله محصولات معروف دماوند هستند. بنابراین باید رونق اقتصادی این منطقه را وابسته به صنعت کشاورزی بدانیم.

البته از عسل های معروف و خاص دماوند هم غافل نباشید. عسل آویشن و عسل گون دو نمونه از مقوی ترین و بهترین عسل های موجود در کشور اند که در منطقه دماوند تولید می شوند. صنایع دستی دیگری مانند جاجیم، نمد، پارچه‌های نخی، روتختی، حوله، سفره، گیوه و منبت کاری نیز از جمله هنر های مردمان خون گرم این خطه است.

جاذبه های توریستی دماوند

دماوند نیز مانند چالوس و نمک آبرود از جمله شهرهای بسیار سرسبز شمال ایران است که جاذبه های طبیعی بسیاری برای گردشگری و سفر دارد. تقریبا با هر سلیقه ای هم که باشید در سفر به دماوند جاذبه ای برای لذت بردن و تفریح پیدا خواهید کرد، خصوصا جاذبه هایی طبیعی. از جمله بکرترین مکان های گردشگری در دل طبیعت بکر دماوند نیز باید به چشمه اعلا، برج شیخ شبلی، غار رود افشان، آبشار تیزاب، رودخانه دماوند و چشمه سیاه سنگ اشاره کنیم.

جاذبه های توریستی دماوند

جاذبه های دماوند تنها به همین موارد خلاصه نمی شود و دیدار از حمام تاریخی محله درویش، منطقه ولیران و امام زاده عبدالله و خلیل الله نیز بسیار جذاب و خاطره انگیز اند. در نهایت پیشنهاد می کنیم در سفر خود به دماوند هرگز فرصت دیدار از دشت مشا، دریاچه تار و هویر، آبشار آینه و رود فرح افزا را نیز از دست ندهید.