سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفر زمستانی به جزیره هندورابی

توی فیلمها و داستانهای قدیمی از جزیره های ناشناخته و خالی از سکنه زیاد دیدیم و شنیدیم. جزیره های شگفت انگیزی که پر از اتفاقات عجیب غریب و گاهی هم ترسناک بودن.

امروز به لطف ماهواره ها و دستگاههای ردیابی خیلی از این جزیره ها کشف شدند و روی نقشه زمین به عنوان تفریحگاههای تابستونی مسافرا شناخته میشن. با این وجود هنوز تیکه هایی از این جزیره ها توی دریا و اقیانوسها باقی مونده که بکر و دست نخورده است. جزیره هایی که همدمشون دریا و پرنده های دریایی هستن و روی خاکشون تعداد کمی آدم و خونه وجود داره.

” هندورابی ” نمونه یکی از این جزیره هاست که توی آبهای گرم جنوب میدرخشه. امروز تصمیم داریم تا به این خاک کوچیک و دوست داشتنی سر بزنیم و براتون از جاذبه های اینجا صحبت کنیم.

هندورابی کجاست؟

جزیره هندورابی

هِندُرابی جزیره ای نسبتآ بکر در خلیج فارسِ. چرا نسبتآ بکر؟ چون به جز جمعیت کوچیکی که در قسمت مرکزی و آبادی هندورابی زندگی میکنند، در بقیه نقاط جزیره چیزی جز خاک و آب وجود نداره. به عبارتی اگه میخواین یاد رابینسون کروزوئه بیفتین و حس تنها بودن تو یه جزیره رو داشته باشین، هندورابی گزینه مناسبیه!

این منطقه جزو توابع کیش به حساب میاد . 22 کیلومتر وسعت داره و جزیره ای بدون کوه و تپه و ارتفاعات بلند محسوب میشه.

جالبه که بدونین درباره علت نامگذاری جزیره این داستان وجود داره که در زمانهای خیلی قدیم، یک زوج عاشق به اسم “هند ” و ” رابی ” به این جزیره مهاجرت میکنند و زندگی عاشقانه شون رو در این خاک آغاز میکنند. از همون روز به بعد اسم اینجا به ” هندورابی ” تغییر میکنه.

تاریخچه هندورابی

تاریخچه هندورابی

درباره تاریخ دقیق مهاجرت و پیدایش زندگی در این جزیره آمار مشخصی وجود نداره.

تاریخ شناسان معتقدند که در زمان استعمار مناطق جنوبی ایران توسط پرتغالی ها، هندورابی یکی از پایگاههای نظامی و البته بازرگانی این افراد بوده. هنوزهم بقایای ساختمونهای قدیمی که مربوط به این زمانِ در بخشهایی از این جزیره قابل مشاهده است.

در زمان جنگ جهانی اول، هندورابی پاتوق قشلاقی اقوام مهاجر بوده و این اقوام در اون زمان با ماهیگیری و دامداری زندگی خودشون رو میگذروندن. خرابه‌ روستاهایی به نام «الدورات» و «الصراه» از باقی مونده های زندگی این مهاجران و البته مهاجران پیشین به حساب میاد و در قسمتهای غربی جزیره دیده میشه.

دیدنی های هندورابی

دیدنی های هندورابی

توی هندورابی هیچ جاده آسفالتی وجود نداره. جاده ها و راهها در اینجا همه خاکی هستن.

اگر وارد قسمت روستایی هندورابی بشین به جز خونه های قدیمی و مردم مهربون شاهد یک مسجد قدیمی هم خواهید بود. این تنها مسجد این جزیره است که مردم هندورابی برای عبادت به اون مراجعه میکنن.

کمی دورتر از مسجد قبرستانی وجود داره که به گفته اهالی، محل دفن سربازان پرتغالی و مهاجران قدیمی بوده. بعضی قبرها در این گورستان قدیمی یک سنگ دارند و بعضی دیگه با 2 سنگ مشخص شده ان.

بیشتر اهالی مهربون هندورابی عرب تبار هستند و به زبان فارسی و عربی صحبت میکنن. اونها به ماهیگیری و غواصی مشغول هستن و با مهمون نوازی آشکاری سراغ مسافرا میان.

از روستا که فاصله بگیرین و وارد بخشهای ساحلی بشین، حتمآ چشمتون به مرجانهای دریایی میفته که در قسمت شمالی جزیره به تعداد زیادی کنار هم قرار گرفتند. البته که آب گرم این محدوده ماهی های مختلف و زیادی داره . شاید هیجان انگیزترین بخش اینجا وجود لاکپشت های دریایی باشه که در ماههای آخر سال برای تخم گذاری به ساحل هندورابی میان.

تفریحات جزیره

تفریحات جزیره هندورابی

 

هندورابی در طول سالهای گذشته به خاطر شرایط جغرافیایی و آب و هوای متفاوت پاتوق مسافران و کمپ گذاران مختلفی بوده. خیلی از مسافران چادر و وسایل کمپشون رو به اینجا میارن و چند روزی در سکوت و آرامش به سر میکنند.

خیلی از مسافران جزیره کیش هم روزهایی از سفرشون رو به بازدید اینجا اختصاص میدن.

در سالهای اخیر امکانات جدیدی برای تفریحات متنوع در این جزیره در نظر گرفته شده. جت اسکی، غواصی و بنانا سواری از جمله تفریحات پیش بینی شده اینجاست. ضمن اینکه برای موتورسواری 4 چرخ  دور جزیره  هم امکاناتی فراهم شده.

نکات مهم برای سفر به هندورابی

نکات مهم برای سفر به هندورابی

بهترین زمان برای سفر به هندورابی از اوایل آذر تا اردیبهشت ماهِ. مناسبترین بندر برای رسیدن به اینجا ” بندر چیروئیه ” است که در شهرستان بندر لنگه قرار داره.

برای رفتن به اینجا باید از طریق نیروی انتظامی مستقر در بندر چیروئیه هماهنگی های لازم رو انجا بدین و بعد از ثبت کارت ملی مجوز ورود به این جزیره رو پیدا کنید. کارت ملی شما در زمان خروج  مجددا تحویل داده میشه. مدت زمان حرکت از بندر چیرویه تا جزیره هندورابی 20 دقیقه است.

به خاطر خلوت بودن جزیره  بهتره که آب و غذا و وسایل مناسب سفر همراهتون باشه.

و در نهایت اینکه میتونین با مراجعه به اقامتگاههای ما در جزیره کیش یا قشم، وسایل خودتون رو مستقر کنین و بعد به دیدن این منطقه دیدنی بیاید!

امیدواریم که بخشی از روزهای سرد و زمستونیتون رو به دیدن این جزیره زیبا اختصاص بدین و از این منطقه بکر و پر از آرامش دیدن کنید.

سفرتون به سلامت!